اهداف و چشم اندازهای مركز كار آفرینی مقدمه: یكی از مؤلفههای مهم و اصلی كشورهای در حال توسعه و بطور خاص كشور ما حركت از اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی به سمت اقتصاد دانش بنیان، با مؤلفه كارآفرینی و كارآفرینان است. معمولاً منشاء تحولات بزرگ در توسعه اقتصاد دانش بنیان، توسعه كارآفرینی و وجود افراد خلاق، نوآور و مبتكر در عرصه اقتصادی كشورهاست. در این حركت بنیادی در دنیا دانشگاهها نقش ویژهای ایفا نمودهاند. در كشور ما نیز با هدف توسعه كارآفرینی و شناسائی و حمایت از نیروی خلاق و كارآفرین، مراكزآفرینی شكل گرفت. مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با هدف توسعه كارآفرینی و تلاش در جهت حركت به سوی دانشگاه كارآفرین كار خود را آغاز و در این راستا به فعالیت خود مشغول است. از آنجا كه ادامه فعالیت هر سازمان یا نهاد نیازمند برنامهریزی و تدوین چشمانداز، برنامه كوتاه مدت و بلند مدت است، مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول اهداف و برنامههای خود را در قالب مجموعهای تدوین نموده است. در این مجموعه تلاش شده است برنامهها و سیاستهای آموزشی، پژوهشی و ترویجی مركز بیان گردد. چشم انداز (آرمان) مركز مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول مصمم است با برخورداری از تجربه و توان علمی اعضاء هیأت علمی و پتانسیل دانشجوئی، ساختار منعطف و فناوری كارآمد، یكی از مراكز سرآمد در منطقه در زمینه آموزش، ترویج و مشاوره كارآفرینی باشد، به گونهای كه دانش آموختگان دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول كارآفرین بوده و در جهت توسعه فنآفرینی و اقتصاد دانش بنیان گام برداند. ارزشهای بنیادی مركز مركز كارآفرینی همواره ارزشهای بنیادی زیر را سرلوحه كار خود قرار میدهد: - ایده پردازی عملگرا - ارزش افزایی - خلاقیت - مشاركت گرایی - كار بین رشتهای - پشتكاركاری - رقابت پذیری رسالت (مأموریت) مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول به منظور انجام مأموریتهای زیر ایجاد شده است : - تلاش در جهت دهی دانشگاه به پرورش دانش آموختگانی، خلاق، نوآور، پایبند به اصول اخلاقی و پذیرای مسئولیت اجتماعی جهت ایجاد و راهاندازی كسب و كار، تحصیل درآمد و سرمایه گذاری توسعه كسب و كار - ترویج و اشاعه تفكر و روحیه كارآفرینی در بین جامعه دانشگاهیان ( اساتید، دانشجویان، مدیران، مشاوران، كارشناسان، و كاركنان واحدهای دانشگاهی) - انجام تعاملات محیطی با سایر مراكز، مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاهها، دستگاهها، نهادها، بنگاهها و سازمانهای كارآفرین در سطح ملی و فرا ملی در جهت ترویج كارآفرینی - انجام مشاورههای راهبردی مدیریتی در زمینه ایجاد كسب و كار جدید، توسعه كسب و كارهای كوچك در سطح دانشگاه هدفهای بلند مدت مركز كارآفرینی 1- تلاش در ترویج كارآفرینی به عنوان یك فلسفه زندگی در دانشگاه، دانشجویان، اساتید در مدت دهسال آینده 2- تلاش در توانمند سازی دانشجویان دانشگاه از طریق ایجاد انگیزه، ارتقاء دانش، مهارتها و نگرشهای كارآفرینانه 3- مشاوره امور كارآفرینی در قلمرو دانشگاه 4- ترویج و گسترش فرهنگ، دانش و مهارت كارآفرینی 5- تلاش در تغییر و بازآفرینی در ابعاد و اركان دانشگاه شامل: ساختارها، فرآیندها، فرهنگ، فناوری و .... 6- تلاش در نهادینه سازی روح و تفكر كارآفرینی در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، دانشگاه از طریق شناخت مؤلفههای دانشگاه كارآفرین در هر كدام از ابعاد مختلف هدفهای فرعی مركز كارآفرینی 1- عرضه خدمات كارآفرینی به اساتید، دانشجویان، مدیران،كاركنان و نهادهای مرتبط با مركز كارآفرینی 2- معرفی كارآفرینان برتر به دانشگاهیان 3- برگزاری جشنواره، نمایشگاه، مسابقه، سمپوزیوم و سمینار كارآفرینی (دانشگاهی، منطقهای) 4- ارائه خدمات مشاوره كارآفرینی به اشخاص حقیقی و حقوقی 5- هماهنگی و همكاری با پارك علمی- فناوری، مركز رشد و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه به منظور تكمیل فرآیند كارآفرینی دانشگاهی و حمایت از اعضای كارآفرین دانشگاه 6- فراهم نمودن ارتباط بین تیمهای كارآفرین دانشگاهی و بنگاههای فناور دانش بنیان جهت ایجاد انگیزههای لازم فنآفرینی در دانشگاهیان نقاط قوت مركز كارآفرینی دانشگاه برای دستیابی به هدفهای بلند مدت 1- حسنظن و همكاری هیات رئیسه دانشگاه با مركز كارآفرینی و پشتیبانی لازم در اجرای امور 2- توان برقراری ارتباط مطلوب با بخشهای مختلف دانشگاه توسط مدیریت مركز 3- در اختیار داشتن رسانههای ارتباطی (نشریه، سایت) برای جذب و آشناسازی دانشجویان با مركز كارآفرینی 4- برخورداری از بودجه دولتی جهت انجام امور 5- وجود نگرش مثبت و استراتژیك مدیریت مركز نسبت به برنامههای نوآوری و تفویض اختیار 6- در اختیار داشتن امكانات و تجهیزات مناسب برای انجام امور (نظیر كامپیوتر....) 7- وجود شورای كارآفرینی دانشگاه و همكاری آن در سیاستگزاری برنامههای اجرائی مركز 8- همكاری اعضاء هیئت علمی آشنا با كارآفرینی با مركز نقاط ضعف مركز كارآفرینی دانشگاه برای دستیابی به هدفهای بلند مدت 1- كمبود منابع مالی برای اجرای امور جاری مركز ( آموزشی و پژوهشی و ترویجی) و برنامههای توسعه كارآفرینی 2- كمبود نیروی انسانی در زمینه كاری 3- كمبود اعضای هیات علمی متخصص در زمینه كارآفرینی در مركز فرصتهای مركز كارآفرینی دانشگاه برای دستیابی به هدفهای بلند مدت 1- امكان بهرهبرداری از جایگاه و تأثیر گذاری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول به عنوان یك دانشگاه برتر در منطقه و كشور 2- حمایت موثر مدیریت عالی دانشگاه از فعالیتهای مركز كارآفرینی 3- امكان استفاده مركز از امكانات سخت افزاری نرم افزاری دانشگاه 4- حمایت دولت از فعالیتهای كارآفرینی و توسعه آن 5- وجود فضای مناسب جهت فعالیتهای كارآفرینانه در سطح دستگاههای دولتی 6- بالا بودن نرخ بیكاری در سطح كشور 7- وجود استعدادهای نهفته بسیار در دانشجویان برای توسعه كارآفرینی در دانشگاه 8- تمایل دانشگاههای خارجی جهت همكاری با دانشگاههای كشور 9- نیاز جامعه و استقبال صاحبان كسب و كار از كارآفرینی به دلیل نیاز به دستیابی به مزیت رقابتی 10- وجود فرصتهای پنهان كارآفرینی در جامعه تهدیدهای مركز كارآفرینی دانشگاه برای دستیابی به هدفهای بلند مدت 1- نبود فضای مناسب توسعه كارآفرینی در كشور 2- وجود تشریفات زاید و دست و پاگیر اداری 3- بیتوجهی به نیازهای جامعه و عدم پویایی دانشگاه ( عدم وجود یك نظام برای تدوین سیاستهای دانشگاهی بر اساس آن نیازها) 4- عدم آشنایی اعضای هیات علمی دانشگاه با مقوله كارآفرینی و توسعه آن در دانشگاه 5- نبود سرمایهگذار و فرهنگ سرمایهگذاری بر روی ایدههای نو در جهت تكمیل چرخه ایده به محصول 6- عدم برنامه ریزی مناسب آموزشی و پژوهشی دانشگاه در ایجاد انگیزه بین دانشجویان در جهت انجام فعالیتهای كارآفرینانه استراتژی اصلی مركز توانمندی سازی و تقویت همكاری، هماهنگی و هم افزایی فعالان توسعه كارآفرینی استراتژیهای فرعی (پشتیبان) 1- توسعه قابلیتهای كارآفرینی در دانشجویان 2- ترویج كارآفرینی دانشگاهی 3- تلاش در جهت دهی برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاه در جهت دانشگاه كارآفرین 4- توانمندسازی منابع انسانی مركز 5- عرضه خدمات كارآفرینی برای تأمین مالی توسعه مركز 6- حضور فعال در شبكه اطلاع رسانی ملی و جهانی هدفهای میان مدت 1- آشنا ساختن همه دانشجویان دانشگاه با مفاهیم كارآفرینی 2- ایجاد نگرش، دانش و مهارتهای كارآفرینانه در ده درصد فارغ التحصیلان دانشگاه 3- توانمندسازی دانشجویان بگونهای كه در پایان برنامه و حداقل ده درصد آنها اقدام به ایجاد كسب و كار جدید نمایند. 4- انطباق فرآیندها و ساختارهای دانشگاه با كارآفرینی 5- آشنا ساختن همه اعضای هیات علمی دانشگاه با موضوع كارآفرینی و جلب توجه آنان به مفاهیم ایدهپردازی در تدریس و تقریب فرآیندهای آموزشی و پژوهشی با مفاهیم كارآفرینی 6- عرضه آموزشهای كارآفرینی به طور مجازی 7- آشنا ساختن همه مدیران اجرایی دانشگاه با مفاهیم كارآفرینی و دانشگاه كارآفرین برنامههای عملیاتی برای تحقق هدفهای برنامه پنجساله این برنامهها در حوزههای زیر ارائه میشوند: 1- آموزش 2- پژوهش 3- مشاوره 4- ترویج در ادامه شرح هر فعالیت و هدفهای عملیاتی سالیانه خواهد آمد. برنامه های عملیاتی آموزش 1- برگزاری كلاسها و كارگاههای آموزشی عمومی ویژه دانشجویان 2- برگزاری كارگاههای آموزش حرفهای و تخصصی كارآفرینی ویژه دانشجویان 3- برگزاری كارگاه آموزشی كارآفرینی و آموزش اثر بخش- ویژه اعضای هیأت علمی جدید 4- برگزاری دوره آموزشی ترویج كارآفرینی در دانشگاه ویژه مدیران اجرایی دانشگاه آموزش دانشجویان: دانشجویان ورودی: 1- برگزاری سمینار آموزشی برای دانشجویان با هدف معرفی كارآفرینی 2- ایجاد انگیزه برای ارتباط مستمر با مركز از بدو ورود به دانشگاه دانشجویان در حال تحصیل: برگزاری دورهها و كارگاههای ذیل برای دانشجویان 1- آموزش تدوین Business Plan 2- كارگاه خلاقیت 3- مبانی كارآفرینی 4- فرصت و ایده یابی در كارآفرینی 5- آموزش مهارتهای كارآفرینی 6- بازاریابی و شناخت بازار 7- مدیریت كسب و كارهای مخاطره آمیز 8- كارآفرینی الكترونیكی 9- مسائل حقوقی شركتها و حقوق مالكیت فكری 10- عرضه منابع آموزش كارآفرینی از جمله انتشار جزوه، كتاب و CD آموزشی 11- ارایه آموزشهای مجازی 12- طراحی و اجرای دورههای آموزشی ایجاد تحول در دانشگاهها با جهتگیری كارآفرینی 13- توسعه برنامههای آموزش الكترونیك رشتههای كارآفرینی 14- مطالعه و بررسی پیرامون textbook های كارآفرینی كه در دانشگاههای معروف دنیا و مراكز كارآفرینی تدریس میشوند و خریداری آنها برای مركز 15- همكاری با مدرسین درس كارآفرینی در دانشگاه در جهت افزایش محتوای درس برنامههای عملیاتی مشاوره هدف مركز آن است كه در بخش مشاوره، به علاقمندان شروع یك فعالیت كارآفرینی و فعالان فرآیندهای كارآفرینانه، مشاوره علمی- تخصصی در زمینه های مختلف ارائه نماید كه مهمترین آنها عبارتند از: 1- تشخیص فرصتهای كارآفرینی 2- تهیه و تدوین طرح كسب و كار 3- برنامه ریزی كسب و كار 4- ارزیابی ایدههای كارآفرینی 5- سازماندهی كارآفرینانه 6- خودارزیابی و قابلیت سازی كارآفرینی برنامههای عملیاتی ترویج 1- معرفی مركز كارآفرینی و فعالیتهای آن در مراسم سالانه شروع سال تحصیلی 2- برگزاری مسابقه تدوین طرح كسب و كار (Business plan) دانشجویی 3- برگزاری جشنوراه دانشجویی كارآفرینی 4- برگزاری 10 سمینار معرفی كارآفرینان موفق ایرانی برای دانشجویان 5- برگزاری كارگاههای كار گروهی (Team work) برای دانشجویان 6- تقویت سایت مركز و غنی سازی محتوای آن 7- انتشار خبرنامه ( به صورت دو هفته نامه) 8- عرضه CD و فیلمهای ترویجی مثل برنامههای سخنرانی كارآفرینان و كارگاههای كارگروهی ترویج كارآفرینی برای دانشجویان ورودی 1- سخنرانی مسئولین یا كارشناسان مركز جهت معرفی مركز به دانشجویان ورودی 2- انتشار ویژه نامه آموزشی- ترویجی كارآفرینی برای دانشجویان ورودی 3- شناسایی افراد مستعهد همكاری با مركز كارآفرینی در دانشجویان ورودی 4- انجام مطالعه سنجش قابلیتهای كارآفرینی در دانشجویان ورودی دانشجویان در حال تحصیل: 1- برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناوری دانشجویان 2- برگزاری مسابقات تدوین طرح كسب و كار 3- دعوت از صاحبنظران كارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و افراد موفق در ایدهپردازی و اجرای ایدههای كارآفرینی برای سخنرانی به صورت سمینار، كارگاه آموزشی و یا كلاس درس 4- تهیه و اجرای برنامههای آشنایی با كارآفرینی، خاص اعضای هیات علمی 5- دسترسی به بانك اطلاعات دانشجویی و ارسال پیام به مناسبهای مهم مانند روز تولد، اعیادو... و تبلیغ مفاهیم كارآفرینی 6- طراحی و انتشار كاتالوگ و بروشور 7- توسعه Homepage مركز كارآفرینی برای راهنمایی و هدایت دانشجویان و سایر مراجعین 8- تشویق برای دانشجویان موفق در آموزشهای كارآفرینی 9- برگزاری اردوهای علمی- تفریحی برای دانشجویان رشتههای مختلف كه در این اردوها، كارگاههای آموزشی كارآفرینی و بازدید از سازمانها و شركتهای تولیدی كارآفرین به اجرا در آید. دانشجویان در حال فارغالتحصیلی: 1- سنجش قابلیتهای كارآفرینی دانشجویان در حال فارغالتحصیلی 2- دریافت بازخورد از دانشجویان در حال فارغالتحصیلی در مورد عملكرد مركز كارآفرینی
3- شكلگیری تیمهای دانشجوئی جهت گذراندن درس پروژه و كارآموزی با نگاه كارآفرینی در مؤسسات فناور و دانش بنیان |




