صفحه اصلی > پژوهشی  > دفتر ارتباط با صنعت > مرکز کارآفرینی > درباره مرکز کارافرینی > اهداف و چشم اندازهای مرکز کارآفرینی 


اهداف و چشم اندازهای مركز كار آفرینی 

مقدمه:

یكی از مؤلفه‌های مهم و اصلی كشورهای در حال توسعه و بطور خاص كشور ما حركت از اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی به سمت اقتصاد دانش بنیان، با مؤلفه كارآفرینی و كارآفرینان است. معمولاً منشاء تحولات بزرگ در توسعه اقتصاد دانش بنیان، توسعه كارآفرینی و وجود افراد خلاق، نوآور و مبتكر در عرصه اقتصادی كشورهاست. در این حركت بنیادی در دنیا دانشگاهها نقش ویژه‌ای ایفا نموده‌اند. در كشور ما نیز با هدف توسعه كارآفرینی و شناسائی و حمایت از نیروی خلاق و كارآفرین، مراكزآفرینی شكل گرفت. مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با هدف توسعه كارآفرینی و تلاش در جهت حركت به سوی دانشگاه كارآفرین كار خود را آغاز و در این راستا به فعالیت خود مشغول است. از آنجا كه ادامه فعالیت هر سازمان یا نهاد نیازمند برنامه‌ریزی و تدوین چشم‌انداز، برنامه كوتاه مدت و بلند مدت است، مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول اهداف و برنامه‌های خود را در قالب مجموعه‌ای تدوین نموده است. در این مجموعه تلاش شده است برنامه‌ها و سیاستهای آموزشی، پژوهشی و ترویجی مركز بیان گردد.



چشم انداز (آرمان) مركز

مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول مصمم است با برخورداری از تجربه و توان علمی اعضاء هیأت علمی و پتانسیل دانشجوئی، ساختار منعطف و فناوری كارآمد، یكی از مراكز سرآمد در منطقه در زمینه آموزش، ترویج و مشاوره كارآفرینی باشد، به گونه‌ای كه دانش آموختگان دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول كارآفرین بوده و در جهت توسعه فن‌آفرینی و اقتصاد دانش بنیان گام برداند.


ارزش‌های بنیادی مركز

مركز كارآفرینی همواره ارزش‌های بنیادی زیر را سرلوحه كار خود قرار می‌دهد:

- ایده پردازی عملگرا

- ارزش افزایی

- خلاقیت

- مشاركت گرایی

- كار بین رشته‌ای

- پشتكاركاری

- رقابت پذیری


رسالت (مأموریت)

مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول به منظور انجام مأموریت‌های زیر ایجاد شده است :

- تلاش در جهت دهی دانشگاه به پرورش دانش آموختگانی، خلاق، نوآور، پایبند به اصول اخلاقی و پذیرای مسئولیت اجتماعی جهت ایجاد و راه‌اندازی كسب و كار، تحصیل درآمد و سرمایه گذاری توسعه كسب و كار

- ترویج و اشاعه تفكر و روحیه كارآفرینی در بین جامعه دانشگاهیان ( اساتید، دانشجویان، مدیران، مشاوران، كارشناسان، و كاركنان واحدهای دانشگاهی)

- انجام تعاملات محیطی با سایر مراكز، مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها، نهادها، بنگاه‌ها و سازمانهای كارآفرین در سطح ملی و فرا ملی در جهت ترویج كارآفرینی

- انجام مشاوره‌های راهبردی مدیریتی در زمینه‌ ایجاد كسب و كار جدید، توسعه كسب و كارهای كوچك در سطح دانشگاه



هدفهای بلند مدت مركز كارآفرینی

1- تلاش در ترویج كارآفرینی به عنوان یك فلسفه زندگی در دانشگاه، دانشجویان، اساتید در مدت ده‌سال آینده

2- تلاش در توانمند سازی دانشجویان دانشگاه از طریق ایجاد انگیزه، ارتقاء دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های كارآفرینانه

3- مشاوره امور كارآفرینی در قلمرو دانشگاه

4- ترویج و گسترش فرهنگ، دانش و مهارت كارآفرینی

5- تلاش در تغییر و بازآفرینی در ابعاد و اركان دانشگاه شامل: ساختارها، فرآیندها، فرهنگ، فناوری و ....

6- تلاش در نهادینه سازی روح و تفكر كارآفرینی در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، دانشگاه از طریق شناخت مؤلفه‌های دانشگاه كارآفرین در هر كدام از ابعاد مختلف


هدف‌های فرعی مركز كارآفرینی

1- عرضه خدمات كارآفرینی به اساتید، دانشجویان، مدیران،كاركنان و نهادهای مرتبط با مركز كارآفرینی

2- معرفی كارآفرینان برتر به دانشگاهیان

3- برگزاری جشنواره، نمایشگاه، مسابقه، سمپوزیوم و سمینار كارآفرینی (دانشگاهی، منطقه‌ای)

4- ارائه خدمات مشاوره كارآفرینی به اشخاص حقیقی و حقوقی

5- هماهنگی و همكاری با پارك علمی- فناوری، مركز رشد و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه به منظور تكمیل فرآیند كارآفرینی دانشگاهی و حمایت از اعضای كارآفرین دانشگاه

6- فراهم نمودن ارتباط بین تیم‌های كارآفرین دانشگاهی و بنگاههای فناور دانش بنیان جهت ایجاد انگیزه‌های لازم فن‌آفرینی در دانشگاهیان


نقاط قوت مركز كارآفرینی دانشگاه برای دستیابی به هدفهای بلند مدت

1- حسن‌ظن و همكاری هیات رئیسه دانشگاه با مركز كارآفرینی و پشتیبانی لازم در اجرای امور

2- توان برقراری ارتباط مطلوب با بخشهای مختلف دانشگاه توسط مدیریت مركز

3- در اختیار داشتن رسانه‌های ارتباطی (نشریه، سایت) برای جذب و آشناسازی دانشجویان با مركز كارآفرینی

4- برخورداری از بودجه دولتی جهت انجام امور

5- وجود نگرش مثبت و استراتژیك مدیریت مركز نسبت به برنامه‌های نوآوری و تفویض اختیار

6- در اختیار داشتن امكانات و تجهیزات مناسب برای انجام امور (نظیر كامپیوتر....)

7- وجود شورای كارآفرینی دانشگاه و همكاری آن در سیاستگزاری برنامه‌های اجرائی مركز

8- همكاری اعضاء هیئت علمی آشنا با كارآفرینی با مركز


نقاط ضعف مركز كارآفرینی دانشگاه برای دستیابی به هدف‌های بلند مدت

1- كمبود منابع مالی برای اجرای امور جاری مركز ( آموزشی و پژوهشی و ترویجی) و برنامه‌های توسعه كارآفرینی

2- كمبود نیروی انسانی در زمینه كاری

3- كمبود اعضای هیات علمی متخصص در زمینه كارآفرینی در مركز


فرصت‌های مركز كارآفرینی دانشگاه برای دستیابی به هدف‌های بلند مدت

1- امكان بهره‌برداری از جایگاه و تأثیر گذاری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول به عنوان یك دانشگاه برتر در منطقه و كشور

2- حمایت موثر مدیریت عالی دانشگاه از فعالیت‌های مركز كارآفرینی

3- امكان استفاده مركز از امكانات سخت افزاری نرم افزاری دانشگاه

4- حمایت دولت از فعالیت‌های كارآفرینی و توسعه آن

5- وجود فضای مناسب جهت فعالیت‌های كارآفرینانه در سطح دستگاه‌های دولتی

6- بالا بودن نرخ بیكاری در سطح كشور

7- وجود استعدادهای نهفته بسیار در دانشجویان برای توسعه كارآفرینی در دانشگاه

8- تمایل دانشگاه‌های خارجی جهت همكاری با دانشگاه‌های كشور

9- نیاز جامعه و استقبال صاحبان كسب و كار از كارآفرینی به دلیل نیاز به دستیابی به مزیت رقابتی

10- وجود فرصت‌های پنهان كارآفرینی در جامعه


تهدیدهای مركز كارآفرینی دانشگاه برای دستیابی به هدف‌های بلند مدت

1- نبود فضای مناسب توسعه كارآفرینی در كشور

2- وجود تشریفات زاید و دست و پاگیر اداری 

3- بی‌توجهی به نیازهای جامعه و عدم پویایی دانشگاه ( عدم وجود یك نظام برای تدوین سیاست‌های دانشگاهی بر اساس آن نیازها)

4- عدم آشنایی اعضای هیات علمی دانشگاه با مقوله كارآفرینی و توسعه آن در دانشگاه

5- نبود سرمایه‌گذار و فرهنگ سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های نو در جهت تكمیل چرخه ایده به محصول

6- عدم برنامه ریزی مناسب آموزشی و پژوهشی دانشگاه در ایجاد انگیزه بین دانشجویان در جهت انجام فعالیت‌های كارآفرینانه

استراتژی اصلی مركز

توانمندی سازی و تقویت همكاری، هماهنگی و هم افزایی فعالان توسعه كارآفرینی


استراتژیهای فرعی (پشتیبان)

1- توسعه قابلیت‌های كارآفرینی در دانشجویان

2- ترویج كارآفرینی دانشگاهی

3- تلاش در جهت دهی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه در جهت دانشگاه كارآفرین

4- توانمندسازی منابع انسانی مركز

5- عرضه خدمات كارآفرینی برای تأمین مالی توسعه مركز

6- حضور فعال در شبكه اطلاع رسانی ملی و جهانی


هدف‌های میان مدت

1- آشنا ساختن همه دانشجویان دانشگاه با مفاهیم كارآفرینی

2- ایجاد نگرش، دانش و مهارت‌های كارآفرینانه در ده درصد فارغ التحصیلان دانشگاه

3- توانمندسازی دانشجویان بگونه‌ای كه در پایان برنامه و حداقل ده درصد آنها اقدام به ایجاد كسب و كار جدید نمایند.

4- انطباق فرآیندها و ساختارهای دانشگاه با كارآفرینی

5- آشنا ساختن همه اعضای هیات علمی دانشگاه با موضوع كارآفرینی و جلب توجه آنان به مفاهیم ایده‌پردازی در تدریس و تقریب فرآیندهای آموزشی و پژوهشی با مفاهیم كارآفرینی

6- عرضه آموزش‌های كارآفرینی به طور مجازی

7- آشنا ساختن همه مدیران اجرایی دانشگاه با مفاهیم كارآفرینی و دانشگاه كارآفرین


برنامه‌های عملیاتی برای تحقق هدف‌های برنامه پنج‌ساله

این برنامه‌ها در حوزه‌های زیر ارائه می‌شوند:

1- آموزش

2- پژوهش

3- مشاوره

4- ترویج

در ادامه شرح هر فعالیت و هدف‌های عملیاتی سالیانه خواهد آمد.



برنامه ‌های عملیاتی آموزش

1- برگزاری كلاس‌ها و كارگاه‌های آموزشی عمومی ویژه دانشجویان

2- برگزاری كارگاه‌های آموزش حرفه‌ای و تخصصی كارآفرینی ویژه دانشجویان

3- برگزاری كارگاه آموزشی كارآفرینی و آموزش اثر بخش- ویژه اعضای هیأت علمی جدید

4- برگزاری دوره آموزشی ترویج كارآفرینی در دانشگاه ویژه مدیران اجرایی دانشگاه


آموزش دانشجویان:

دانشجویان ورودی:

1- برگزاری سمینار آموزشی برای دانشجویان با هدف معرفی كارآفرینی

2- ایجاد انگیزه برای ارتباط مستمر با مركز از بدو ورود به دانشگاه


دانشجویان در حال تحصیل:

برگزاری دوره‌ها و كارگاه‌های ذیل برای دانشجویان

1- آموزش تدوین Business Plan

2- كارگاه خلاقیت

3- مبانی كارآفرینی

4- فرصت و ایده یابی در كارآفرینی

5- آموزش مهارت‌های كارآفرینی

6- بازاریابی و شناخت بازار

7- مدیریت كسب و كارهای مخاطره آمیز

8- كارآفرینی الكترونیكی

9- مسائل حقوقی شركت‌ها و حقوق مالكیت فكری

10- عرضه منابع آموزش كارآفرینی از جمله انتشار جزوه، كتاب و CD آموزشی

11- ارایه آموزش‌های مجازی

12- طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی ایجاد تحول در دانشگاه‌ها با جهت‌گیری كارآفرینی

13- توسعه برنامه‌های آموزش الكترونیك رشته‌های كارآفرینی

14- مطالعه و بررسی پیرامون textbook های كارآفرینی كه در دانشگاه‌های معروف دنیا و مراكز كارآفرینی تدریس می‌شوند و خریداری آنها برای مركز

15- همكاری با مدرسین درس كارآفرینی در دانشگاه در جهت افزایش محتوای درس



برنامه‌های عملیاتی مشاوره

هدف مركز آن است كه در بخش مشاوره، به علاقمندان شروع یك فعالیت كارآفرینی و فعالان فرآیندهای كارآفرینانه، مشاوره علمی- تخصصی در زمینه های مختلف ارائه نماید كه مهمترین آنها عبارتند از:

1- تشخیص فرصت‌های كارآفرینی

2- تهیه و تدوین طرح كسب و كار

3- برنامه ریزی كسب و كار

4- ارزیابی ایده‌های كارآفرینی

5- سازماندهی كارآفرینانه

6- خودارزیابی و قابلیت سازی كارآفرینی


برنامه‌های عملیاتی ترویج

1- معرفی مركز كارآفرینی و فعالیتهای آن در مراسم سالانه شروع سال تحصیلی

2- برگزاری مسابقه تدوین طرح كسب و كار (Business plan) دانشجویی

3- برگزاری جشنوراه دانشجویی كارآفرینی

4- برگزاری 10 سمینار معرفی كارآفرینان موفق ایرانی برای دانشجویان

5- برگزاری كارگاههای كار گروهی (Team work) برای دانشجویان

6- تقویت سایت مركز و غنی سازی محتوای آن

7- انتشار خبرنامه ( به صورت دو هفته نامه)

8- عرضه CD و فیلم‌های ترویجی مثل برنامه‌های سخنرانی كارآفرینان و كارگاه‌های كارگروهی


ترویج كارآفرینی برای دانشجویان ورودی

1- سخنرانی مسئولین یا كارشناسان مركز جهت معرفی مركز به دانشجویان ورودی

2- انتشار ویژه نامه آموزشی- ترویجی كارآفرینی برای دانشجویان ورودی

3- شناسایی افراد مستعهد همكاری با مركز كارآفرینی در دانشجویان ورودی

4- انجام مطالعه سنجش قابلیتهای كارآفرینی در دانشجویان ورودی


دانشجویان در حال تحصیل:

1- برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناوری دانشجویان

2- برگزاری مسابقات تدوین طرح كسب و كار

3- دعوت از صاحبنظران كارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و افراد موفق در ایده‌پردازی و اجرای ایده‌های كارآفرینی برای سخنرانی به صورت سمینار، كارگاه آموزشی و یا كلاس درس

4- تهیه و اجرای برنامه‌های آشنایی با كارآفرینی، خاص اعضای هیات علمی

5- دسترسی به بانك اطلاعات دانشجویی و ارسال پیام به مناسب‌های مهم مانند روز تولد، اعیادو... و تبلیغ مفاهیم كارآفرینی

6- طراحی و انتشار كاتالوگ و بروشور

7- توسعه Homepage مركز كارآفرینی برای راهنمایی و هدایت دانشجویان و سایر مراجعین

8- تشویق برای دانشجویان موفق در آموزش‌های كارآفرینی

9- برگزاری اردوهای علمی- تفریحی برای دانشجویان رشته‌های مختلف كه در این اردوها، كارگاه‌های آموزشی كارآفرینی و بازدید از سازمان‌ها و شركت‌های تولیدی كارآفرین به اجرا در آید.


دانشجویان در حال فارغ‌التحصیلی:

1- سنجش قابلیت‌های كارآفرینی دانشجویان در حال فارغ‌التحصیلی

2- دریافت بازخورد از دانشجویان در حال فارغ‌التحصیلی در مورد عملكرد مركز كارآفرینی

3- شكل‌گیری تیمهای دانشجوئی جهت گذراندن درس پروژه و كارآموزی با نگاه كارآفرینی در مؤسسات فناور و دانش بنیان

امتیازدهی