1- بیانیه اهداف و چشم انداز دانشگاه

تدوین الگوی پیشرفت ایران بر اساس معیارهای ایرانی- اسلامی مستلزم نگرشی چند بعدی به تمامی جنبه های حیات جامعه ایرانی است. معماری و شهرسازی دو جنبه مفهومی و کالبدی زندگی در تمامی جوامع بشری از ابتدای پیدایش تا کنون می باشند. حیات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران ما، در گرو بهره گیری از معیارهای مطلوبی است که در سیمای شهرها و بناهای آن متجلی است. انسان با هویت ، انسانی است که در فضای با هویت زندگی کند. بازنمایی هویت شکوهمند ایرانی- اسلامی در آثار معماری ما مستلزم بهره گیری از متخصصان و اندیشمندانی است که علاوه بر تسلط بر جنبه های حرفه ای و فنی، از اندیشه ای متعالی برخوردار بوده و بتوانند میان عینیت(فن و کالبد) و ذهنیت(زیبایی و معنا) پیوند برقرار نمایند. علاوه بر این رشد جمعیت در شهرهای ایران نیاز انسانها به ساخت معماری سودمند و با کیفیت فزونی بخشیده است. تربیت معمارانی که بتوانند پیش قراولان حرکت فرهنگی ایران در سند چشم انداز توسعه باشند می تواند در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری صورت پذیرد.

    

1-1- ضرورت ایجاد دانشکده معماری و شهرسازی در سطح منطقه و شهر دزفول

تاریخ خوزستان با تاریخ تمدن در ایران گره خورده است. خوزستان به واسطه بهره مندی از منابع متعدد نظیر زمینهای حاصلخیز و آب فراوان، از کهن ترین مراکز سکونت انسان در فلات ایران بوده است. قدمت مظاهر تمدنی در خوزستان را می توان از آثار ارزشمند معماری و شهرسازی دریافت. ظهور تمدن ایلامی در حدود 4500 سال پیش در محدوده میان رودهای دز و کرخه با ساخت زیارتگاه عظیم چغازنبیل و سلسله هخامنشی در اطراف شهر شوش با نمایش خیره کننده ای از معماری بناهای مختلف نظیر کاخ آپادانا، بخشی از غنای فراوان ارزشهای معماری در این بخش از خاک ایران است. با ظهور اسلام در ایران نیز، خوزستان همواره  نقش خود را به عنوان یکی از ارکان بالندگی اندیشه اسلامی به گونه ای شایسته ایفا نموده است. آموزه های اسلام در پیوند با فرهنگ معماری و شهرسازی ایرانی منجر به ظهور یکی از غنی ترین گونه های معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی در شهرهای دزفول و شوشتر شده است.

در شهرهای تاریخی کشور، کمتر شهری همانند دزفول یافت می شود که تلاقی طبیعت و معماری را نمایان سازد. شیوه معماری منحصر به فرد دزفول که در بسیاری از منابع به عنوان معماری منطقه گرم و نیمه مرطوب از آن یاد شده می تواند نمونه ای درخشان برای درس آموزی انسان معاصر باشد.

دزفول در جغرافیایی واقع شده که دروازه ورود به استان خوزستان لقب گرفته است همچنین این شهر در منطقه شمال خوزستان در فاصله ی کوتاهی از دو شهر تاریخی شوش و شوشتر قرار دارد. شهر دزفول از مهمترین شهرهای استان خوزستان است که به دلیل قابلیت های فرهنگی و اجتماعی، بهره مندی از کیفیت کالبدی و فضایی در بافت تاریخی، شرایط مناسب اقتصادی و امکانات ویژه اموزشی به ویژه در سطوح دانشگاهی می تواند پذیرنده دوره های تحصیلات تکمیلی در رشته های مختلف به ویژه در رشته های زیرمجموعه معماری نظیر معماری، شهرسازی و مرمت باشد.

از طرف دیگر حفظ و پاسداشت از چنین میراث غنی در حوزه معماری، شهرسازی و مرمت و به کارگیری ارزش های گذشته در کیفیت بخشی به شهرهای امروزی در گرو تربیت متخصصان و پژوهشگرانی است که از نزدیک با فضاهای سنتی معماری و شهرسازی درگیر بوده و بتوانند بر تمامی جنبه های مؤثر بر پژوهش های کاربردی احاطه داشته باشند. همچنین شهرهای استان پهناور خوزستان نیازمند به کار گیری کارشناسان و مدیرانی متخصص و دلسوز در حوزه مسایل شهری و معماری است که بر اهمیت پژوهش نیز واقف باشند.  این مهم از طریق ایجاد دانشکده معماری و شهرسازی و تربیت فارغ التحصیلان با رویکرد پژوهشی در سطح شهر و استان می تواند عملی گردد.

مي توان گفت وجود پتانسيل هاي فراوان جهت انجام فعاليت هاي پژوهشي در سطح منطقه و شهر دزفول براي دانشجويان به منظور ارتقاي كيفيت معماري و شهرسازي در استان خوزستان،‌ توجه كلان ملي به تبيين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت در تمامي حوزه ها از جمله معماري و شهرسازي و لزوم ايجاد ساز و كار پژوهشي و علمي مناسب براي نيل به اين چشم انداز در دانشگاه هاي كشور،‌ همچنين نبود دانشکده معماری و شهرسازی در دانشگاه هاي دولتي در سطح منطقه جنوب غرب،‌ از دلايلي است كه لزوم ايجاد ایجاد این دانشکده را در سطح منطقه و در شهرستان دزفول توجيه مي نمايد.

   

2-1- تاریخچه دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول

نیاز به تربیت متخصصانی که دغدغه درس آموزی از تاریخ پربار و صیانت از میراث گران بهای معماری و شهرسازی خوزستان را داشته باشند منجر به تأسیس اولین گروه آموزشی معماري در دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول، (كه تا پيش از سال 1382 شاخه شمالي دانشگاه شهيدچمران اهواز بود)، ‌در بهمن سال 1374 و جذب دانشجو در مقطع كارداني شد. پس از آن در سال 1380 كارشناسي ناپيوسته معماري و در سال 1383 كارشناسي مهندسي معماري به مجموع رشته هاي اين دانشگاه اضافه شد. سابقه 18 ساله رشته معماري در اين دانشگاه، ‌آنرا به عنوان يكي از پيشگامان آموزش معماري در سطح منطقه معرفي نموده است.

در دوره دیگری از شکوفایی این محیط آموزشی، با هدف تربیت متخصصان در سطوح تحصیلات تکمیلی، از مهرماه 1391 دوره کارشناسی ارشد معماری به مجموعه رشته های این دانشکده اضافه شد. همچنین از همین سال با توجه به ظرفیت های بالای محوطه ها و بناهای تاریخی و ضرورت حفظ و احیای آنها، دوره کارشناسی مرمت بناهای تاریخی تأسیس گردید.

در سال 1393 ، با تلاش اعضاء گروه معماری و اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم، دوره کارشناسی ارشد طراحی شهری نیز به مجموعه رشته های دانشکده معماری و شهرسازی در جهت ارتقاء سطح کیفی معماری و شهرسازی استان خوزستان افزوده شد.

سابقه خوب در امر آموزش معماري،‌ حضور جمعي از باتجربه ترين استادان رشته معماري در سطح استان در دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول، ‌بهره مندي از امكانات مختلف آموزشي و پژوهشي، ‌همكاري با بسياري از سازمان هاي مديريتي و اجرايي در سطح شهر و استان،‌ از جمله عواملي است كه بر شايستگي هاي اين دانشگاه دلالت دارد.